Uniek dak en unieke samenwerking, Station Ede-Wageningen
Station Ede-Wageningen wordt grondig vernieuwd en krijgt een prachtig nieuw onderkomen. Vooral de indrukwekkende dakconstructie springt in het oog. Het dak bestaat namelijk uit een complexe constructie van maar liefst 23 grote dakvlakken (driehoeken) van ongeveer 260 m2 per vlak. In totaal praten we dus over zo’n 6000 m2 dakoppervlak. Dit realiseren had en heeft wel wat voeten in aarde. Roy Tijssen (Assistent projectleider bij bouwbedrijf Van Wijnen) en Ronald Westerhoff (Vestigingsmanager bij Wédéflex Established Dealer Oranjedak Oost B.V./Strijland Dakbedekking) delen hun ervaringen.
Roy: “Ede-Wageningen was een heel klein station terwijl het treinverkeer erg gegroeid is en er ook een nieuwe dienstregeling gold. De behoefte aan uitbreiding en vernieuwing was dus evident. Het meest bijzondere is de dakconstructie.”
Ronald: “De driehoeken waar de overkapping uit bestaat werden op het maaiveld door de aannemer gebouwd en door ons voorzien van de complete dakbedekkingsconstructie. Hiervoor was een grote voorbouwlocatie beschikbaar met ruimte voor 19 driehoeken. Er moest dus ook worden gestapeld.”
Roy: “En vergis je niet, deze 23 kapdelen zijn 27m x 27m x 27m en wegen 60 tot 65 ton per stuk.”
Dakvlakken in twee weekendshifts naar boven gehesen
Roy: “De enorme dakdelen zijn in twee weekenden naar boven gehesen en bevestigd. Daar kwam een grote kraan aan te pas, want we moesten ze over 80 meter wegleggen. Het grootste risico hierbij was de wind.”
Ronald: “De hitte was ook lastig. Je hebt dan maar een beperkt aantal uur per dag dat je kunt werken. Gelukkig hadden we al veel voorwerk gedaan. We hebben in het eerste weekend 13 dakvlakken kunnen bevestigen en in het tweede 10. We waren op een zomerse zondagmiddag om 13.00 uur klaar.”
Uniek dak en unieke samenwerking
Ronald: “Zo’n complex dak vereist heel erg goed samenwerken. Op alle gebieden. Je moet alles meenemen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijke werking van de houten liggers. En aan hoe je de hemelwaterafvoer goed inregelt. Er waren maar 12 regenwaterafvoeren voor alle driehoeken. Hoe pak je dat aan? Het is fijn dat we daarover konden sparren met Wédéflex om tot het beste advies te komen. Roy stelde voor een prefab mockup te maken. Goed idee! We hebben die samen met Wédéflex bedacht en gemaakt. Dat hielp ons enorm. Bij dit project is de constructieve samenwerking binnen de driehoek duidelijk zichtbaar. Van Wijnen zorgt voor een goede algehele realisatie. Wij als dakdekkersbedrijf waarborgen de waterdichtheid en Wédéflex adviseert en geeft de Verzekerde Garantie af, indien het daksysteem aan de vereisten voldoet.
Roy: “Ik heb eerlijk gezegd wel eens een klein beetje hoofdpijn gehad. Komt het allemaal goed? Maar nu ben ik enorm trots dat we in zo’n korte tijd zo’n uniek en uitdagend project hebben kunnen realiseren. Van Wijnen heeft veel tijd gestoken in de voorbereiding, wat zich nu uitbetaalt in de realisatie. Bovendien ben ik trots dat geen van de vakmannen heeft geklaagd dat ze in het weekend moesten werken. Iedereen is er volledig voor gegaan! Natuurlijk speelt de allure van het project hierbij een rol, maar toch: chapeau!”
Ronald: “Als het echt moet, blijken veel dingen gewoon te kunnen. Dat bewijst dit prachtproject eens te meer.”
Fasering
OnderdelenDe perronoverkapping bestaat uit 23 driehoekige dakvlakken. Deze zijn op de bouwplaats gemaakt en later in twee shifts op de uiteindelijke plaats boven het perron gehesen en geplaatst. De dakconstructie van de perronoverkapping bestaat uit:
De dakconstructie van het stationsgebouw bestaat uit:
|